www.guzziproject.nl
 
 

copyright © information

 
   

 

 

Klik op de foto's voor een vergroting.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik op het schema hierboven voor een vergroting met de diverse aanpassingen. Hiernaast kun je het schema eventueel in PDF downloaden. >>>

 

 

Als je het schema gaat aanpassen moet je de juiste doorsnede van de bedrading handteren.

Voor de doorsnede gelden er twee vuistregels:

  • Bij continue belasting mag er maximaal 5 ampere per mm2 lopen.
  • Bij korte-termijn mag de belasting tot maximaal 10 ampere per mm2 oplopen.

In de praktijk zal de stroomsterkte altijd veel minder zijn dan de maximale stroom die een draad kan hebben. Door de weerstand van een hele keten van draad, zekeringen, stekkers en schakelaars treed spanningsverlies op. De dikte van de draad wordt bepaald door de hoeveelheid spanningsverlies die nog wenselijk is.

De stroom (Ampere) bereken je door het vermogen (Watt) door de spanning (12Volt) te delen.

 

Hieronder enkele voorbeelden mbt de V7.

 

Stroomsterkte Doorsnede
< 2,5 A 0,5 - 0,75 mm2 Achterlicht, Stadslicht, Verlichting dashbord, Waarschuwingslampjes
< 8 A 1,5 mm2 Knipperlichten, Verlichting, Claxon
< 16 A 2,5 mm2 Gezamelijke aanvoer voor de verlichting.
< 40 A 6,0 mm2 Stroomverzorging contactslot en zekeringsblok.
> 40 A 16 - 35 mm2 Startmotor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aanpassingen v/h schema V7 special

14-02-2010

Ik denk er over dat ik het elektrische gedeelte van de V7 ga uitbreiden met een aantal relais.Hiervoor heb ik heb al een nieuw schema gemaakt. Dit schema is gebaseerd op een schema van Carl Allison. Hij heeft meerdere schema’s gemaakt van Guzzi’s.

  Link naar de schema's van Carl Allison.  

 

Het schema.

Ik heb het schema zodanig aangepast dat het dim, grootlicht en de claxon geschakeld worden door relais. Voordeel hiervan is dat de spanning van de verlichting niet meer via de oude schakelaar op het stuur loopt en hoop ik dat er nu meer geluid uit de claxon komt.Verder zit er een relais in die er voor zorgt dat er alleen gestart kan worden wanneer de motor in zijn neutraal staat en dat de verlichting tijdens het starten uit gaat. Of ik dat ga gebruiken weet ik nog niet. De schakeling van de knipperlichten incl. verklikker zitten al op de motor maar deze heb ik nu ook verwerkt in het schema.

Het nieuwe schema van de V7 Special.

Hits
 

Pagina met info over de aanpassingen en het aangepaste schema van de V7

     

Eerdere aanpassingen.

 

Elektrisch schema van de V7. orgineel.

 
  Aanvulling Schema V7 ivm knipperlichtinstallatie
  Aanvulling Schema V7 mbt schakelen claxon via relais

 


 

De plaats waar de relais moeten komen is in het frame onder de tank. Hoe ik dat ga doen moet ik nog bekijken. Op de foto hieronder en hiernaast kun je zien waar ik de relais van de claxon en knipperlichten heb geplaatst.

18-02-2010

Ik ben er inmiddels uit hoe ik de relais ga plaatsen. Ik heb hiervoor een stukje aluminium haaks om gebogen en voorzien van de diverse gaten om de relais er op te kunnen monteren. Zie de foto's hieronder en hiernaast

19-02-2010

Een stapje verder. De kabelboom aangepast en de relais aangesloten.

 

Kijk voor het vervolg op de volgende pagina hier >>