Via een zoekmachine hier terecht gekomen druk dan op bovenstande link voor de gehele site.

 

 
 

 

 

Waarom heeft een viertakt verbrandingsmotor een olieafscheider nodig?

 

Door de beweging van de zuigers en de in de verbrandingskamer opgebouwde overdruk die onsnapt via de zuigerveren naar het carter wordt een een overdruk gecreerd. Deze overdruk in het carter moet weer worden afgebouwd. De olieafscheider speelt hierbij een belangrijke rol. De overdruk, of het drukverschil neemt olie deeltjes met zich mee. Wanneer deze olie niet weer terug gevoerd wordt naar de motor zal op den duur alle olie uit het motorblok verdwijnen. De olieafscheider zorgt ervoor dat de olie zich van de lucht scheidt waarna de neergeslagen olie terug gevoerd wordt naar de motor. Dit proces werkt het beste bij koudere omringende lucht en een groter volume van de olieafscheider.

 

Orginele ontluchtingspotjes

voor LM 1/2
  Agostini Oil Condenser

De eerste guzzi hadden een apart carter ontluchtingspotje. Zoals de foto hier boven. In een later stadium heeft Moto Guzzi de potjes laten vervallen en is het buizen frame gaan gebruiken voor de carter ontluchting. Hiervoor zijn er aansluitingen gemaakt op het frame.

 

Mijn eigen ontluchtingspotje.

     

Voor mijn eigen potje heb ik een rechthoekig stuk koker gebruikt. De zijkanten hiervan heb ik dichtgelast. Aan de onderzijde heb ik de aansluitngen gemaakt van buisjes die een eindje in de koker zijn geschoven. Verder heeft het potje een open verbinding naar buiten waarop een filtertje zit. Om de olie nevel te laten neerslaan heb ik in het potje een rvs pannenspons gestopt. De olie die neerslaat kan via de twee slangen van de cilinderkoppen weer terug vloeien naar het carter. Achteraf had ik het potje liever wat groter gemaakt maar tot nu toe heb ik nog geen problemen ondervonden.

Werking van het potje.

In de druk in het carter heb je twee uitersten één zuiger bovenin en de andere halverwege en één zuiger onderin en de andere halverwege.
In het ene geval heb je een onderdruk in het andere een overdruk. Zodra er overdruk komt, zal het kogeltje welke in de aansluiting op het carter zit worden opgetild en waarna de overdruk ontsnapt.
Als de overdruk weg is valt het kogeltje weer terug en ontstaat er door het bewegen van de zuigers een onderdruk in het carter.
De twee leidingen aan het kleppendeksel eindigen ook in het potje maar zitten buiten het klepje om.
Dus als er een onderdruk heerst zal er buitenlucht richting de kleppendeksels gaan en dit helpt de olie om retour te stromen, van uit de kop naar het carter. Ook zuigt hij dan aan de olie retour slang die aan het ontluchtingspotje zit.

Tekening van mijn potje

Voorbeeld v/h filtertje http://www.knfilters.com

 

 
Voorbeelden van Ontluchtingspotjes.

    800cc tankje  
 

Beschrijving potje van Moto Spezial.

     
 

 

Bij de firma Dynotec plaatsen ze het potje direct achter het balhoofd in het frame.

     
 
Eigenbouw.
 
     

 

De Agostini Olie condensor.

Een vervanging voor de originele olie koeler op een LM-1 / 2. Met de veel grotere omvang is de oliestroom sterk verbeterd.

 
     

 

 

 

 

Bouwtekening van mijn ontluchtingspotje.

Download hier deze tekening in pdf formaat

downloaded times

 

 

 

 

TOP

 

Alle informatie die op deze site staat, is voor iedereen vrij te gebuiken, te kopiëren of wat dan ook, zolang hier geen commercieel doel mee nagestreefd wordt.

De informatie op deze site is puur ter lering. Acties die je onderneemt naar aanleiding van de info die je op deze site vindt, zijn geheel voor je eigen verantwoordelijkheid.

www.guzziproject.nl