Via een zoekmachine hier terecht gekomen druk dan op bovenstaande link voor de gehele site.

 

Download hier deze tekeningen en texst in pdf formaat

downloaded times

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik op de afbeeldingen voor een vergroting.

FIG.1.

 

FIG.2.

 

FIG.3.

 

Voorbeelden van doorsneden die je voor de V7 moet gebruiken.

Stroomsterkte
Doorsnede
 
< 2,5 A
0,5 - 0,75 mm2
Achterlicht, Stadslicht, Verlichting dashboard, Waarschuwingslampjes.
< 8 A
1,5 mm2
Knipperlichten, Verlichting, Claxon.
< 16 A
2,5 mm2
Gezamenlijke aanvoer voor de verlichting.
< 40 A
6,0 mm2
Stroomverzorging contactslot en zekeringsblok.
> 40 A
16 - 35 mm2
Startmotor.

 

 

Het schema.

Het orginele schema FIG.1 is zodanig aangepast dat het dim, grootlicht en de claxon geschakeld worden door relais. Voordeel hiervan is dat de spanning van de verlichting enz. niet meer via de oude schakelaar op het stuur loopt. Verder is het mogelijk dat er alleen gestart kan worden wanneer de motor in zijn neutraal staat. De optie om de motor alleen te kunnen starten in zijn neutraal gebruik ik zelf niet. Contact 86 van het wisselrelais (nr 41) is dan rechtstreeks op de massa aangesloten. Het wisselrelais (nr41) zorgt er voor dat de verlichting tijdens het starten uit gaat. De schakeling van de knipperlicht installatie met verklikker is ook in het schema verwerkt.(nr. 35 en 36). Hiervoor staan twee diodes in serie met de plus van links en rechts van de knipperlichten die vervolgens zijn aangesloten op de plus zijde van de verklikker. De diodes (36) zelf zitten in de koplamp. De verklikker (37) heb ik in het dashboard verwerkt.  

 

De relais.

Ik heb er voor gekozen om de relais onder de tank te plaatsen. Dit hoeft natuurlijk niet. De 2 relais voor de verlichting worden ook wel in de koplamp geplaatst. Voordeel is dan wel dat je minder draden hoeft te trekken. Persoonlijk vind ik deze oplossing onder de tank mooier want in de koplamp is erg weinig ruimte om de 2 relais te plaatsen.

 

De plaats waar de relais komen.

 

 

 

Bedrading.

Hiernaast (FIG 2.) zie je hoe ik de relais heb aangesloten.

  • Zoals je hiernaast ziet gaan er nogal wat draden naar de koplamp. Deze zullen in de kabelboom naar de koplamp verwerkt moeten worden. Het beste is om een nieuwe mantel te maken van krimpkous vanuit de koplamp tot aan de relais. Krimp de kous pas als je helemaal klaar bent! Deze draden zullen in de koplamp aangesloten moeten worden. Zie hiervoor in de koplamp (1) op het schema.

  • 1 draad gaat naar de claxon (16). Deze zit vlakbij de relais aan het frame.

  • 1 draad gaat naar de schakelaar startknop (23) aan het stuur. Hiervoor heb een nieuwe draad getrokken in de bestaande mantel. De originele bruine draad los knippen bij de schakelaar en hieraan de nieuwe draad solderen en vervolgens de bruine draad uit de mantel trekken. De bruine draad vanaf de startmotor (27) vervolgens aansluiten op het wisselrelais (41) contact 87 en de nieuw getrokken draad op contact 85.

  • 2 draden komen aan de massa (frame).

Verder zul je nog:

  • Een kabelboom maken voor de schakelaar van de knipperlichten (24). Deze gaat van de schakelaar naar de koplamp en vandaar uit naar de knipperlichten voor en achter. De draden hiervoor moeten in de koplamp aan elkaar gekoppeld worden. Solderen met krimpkous er om heen. Zie hiervoor in de koplamp (1) op het schema. FIG.3.

  • Eventueel een draad trekken vanaf de diodes door de bestaande mantel van de kabelboom vanuit de koplamp naar het dashboard voor de verklikker (37). De min van de verklikker komt aan de massa (frame).

  • Op het zekeringsblok de zekering voor het licht naar de linkerkant verplaatsen. Dit ivm de standaard doorverbinden op de achterzijde van het zekeringsblok. Zie opm. schema. FIG.3.

  • Extra zekering voor de knipperlicht installatie plaatsen. Zie hiervoor in de koplamp (1) op het schema. FIG.3.

Voor de bedrading kun je 1,5 mm 2 voor de aansturing van de relais gebruiken en voor de rest 2,5 mm 2.

Hieronder staat nog een stukje theorie mbt draaddikte.

Voor de doorsnede van de bedrading gelden er twee vuistregels:

  • Bij continue belasting mag er maximaal 5 ampère per mm2 lopen.

  • Bij korte-termijn mag de belasting tot maximaal 10 ampère per mm2 oplopen.

In de praktijk zal de stroomsterkte altijd veel minder zijn dan de maximale stroom die een draad kan hebben. Door de weerstand van een hele keten van draad, zekeringen, stekkers en schakelaars treed spanningsverlies op. De dikte van de draad wordt bepaald door de hoeveelheid spanningsverlies die nog wenselijk is. De stroom (Ampère) bereken je door het vermogen (Watt) door de spanning (12Volt) te delen.

 

Tot slot.

Ik heb getracht alles zo duidelijk en goed mogelijk op deze pagina neer te zetten. Is er iets niet duidelijk of je op of aanmerkingen enz. neem dan via www.guzziproject.nl contact met me op. Alles wat op deze pagina staat kun je ook als PDF bestand downloaden. Gebruik hiervoor de link bovenaan de pagina. Verder wil ik je er op wijzen dat deze informatie puur ter lering is. Acties die je onderneemt naar aanleiding van deze informatie zijn natuurlijk geheel voor eigen verantwoording en risico.

Succes met de aanpassingen.

 

 

BENODIGD MATERIAAL.
1x wissel relais 12V 70/40A Met montagelip
3x maak relais 12V /40A Met montagelip
1x knipperautomaat 2 polig 12V 180W.
Schakelaar voor richting aanwijzers.  
Richting aanwijzers.  
Draad diverse kleuren 1,5 mm2.  
Draad diverse kleuren 2,5 mm2.  
Schuifstekkers.
Kabeloog.
Connector.
Connector.
Schuifstekker.
Diverse maten krimpkous.  
Aluminium stripje voor montage relais.  
Eventueel knipperlicht verklikker.  
2 x diodes >1ampere.  

Relais, draad enz. kun je bij iedere automaterialen handel kopen of online bestellen bij bijvoorbeeld:

www.rickdonkers.nl (webwinkel voor elektronica (sealconnectors, draad. enz.)

 

 

AANSLUITSCHEMA'S RELAIS ENZ.

Aansluitpennen relais.

Opm. maakrelais mist pen 87a.

 
Schema maakrelais.
   

Schema wisselrelais.

Een Wisselrelais heeft drie aansluitingen voor het contact. In rust is contact 30 verbonden met 87a, bekrachtigd is contact 30 verbonden met 87.

   
1012

X= +12V.

L= naar schakelaar richtingaanwijzer.

LET OP: op de juiste wijze aansluiten anders kun je het schakelrelais afschrijven.

   
AANSLUITNG DIODE
   

 

 

 

 

 

TOP

 

Alle informatie die op deze site staat, is voor iedereen vrij te gebuiken, te kopiëren of wat dan ook, zolang hier geen commercieel doel mee nagestreefd wordt.

De informatie op deze site is puur ter lering. Acties die je onderneemt naar aanleiding van de info die je op deze site vindt, zijn geheel voor je eigen verantwoordelijkheid.

www.guzziproject.nl