Via een zoekmachine hier terecht gekomen druk dan op bovenstande link voor de gehele site.

 

Download hier deze pagina in pdf formaat

downloaded times

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Controle klepspeling en kleptiming Moto Guzzi V7. 

 

De klepspeling moet elke 3000 km gecontroleerd worden of wanneer de kleppen luidruchtig worden .

HET AFSTELLEN.

Het afstellen van de klepspeling moet bij een koude motor worden gedaan.

De zuiger van de desbetreffende cilinder moet op het B.D.P. staan, beide kleppen gesloten en de zuiger in zijn compressieslag.

De tuimelaars kun je nu beide bewegen.

Draai de moer A los en stel met behulp van een voelermaat (C), door het verdraaien van de stelbout B, de klepspelling af. Houd de stelbout B tegen wanneer je A weer vast draait doe je dit niet dan verdraaid B en klopt je klepspeling niet meer. Controleer na het vastdraaien nog een keer de klepspeling.  

De juiste klepspeling is:

Inlaat klep 0,15 mm.

Uitlaat klep 0,25 mm.  

Wanneer de klepspelling te strak is dan heb je kans op compressie verlies, oververhitting van de motor enz. Bij te ruime afstelling maken de kleppen erg veel lawaai. Opmerking: De kleppen kunnen beter te ruim dan te strak staan.

   

CONTROLE VAN DE KLEPTIMING.

Hiervoor moet de motor ook koud zijn. Verwijder het linker kleppen deksel. Plaats cilinder nummer 2 (linkse cilinder) op bovenste dode punt van de compressie slag en stel de klepspelling van de uitlaatklep op 0,5 mm.

Verwijder vervolgens het deksel van de V snaar.

Nu kun je op twee manieren te werk gaan.

  1. Het uitlijnen door middel van de pijl op het distributiedeksel op met het meest linkse merkteken op de poelie. Als je twijfelt of je poelie op de juiste stand staat op de krukas, gebruik dan de methode hieronder.
  2. Gebruik van de zuigerstop methode om het BDP te bepalen(lees de uitleg zuigerstop). Op deze wijze bepaal je eerst het BDP van de 2e cilinder en verdraai je vanaf dat punt de krukas 122 ° zoals hieronder beschreven.

Bevestig een gradenboog op de poelie, zodat de 0 ° naar boven staat.

Opmerking: Cilinder nummer 2 moet nog steeds op het bovenste dode punt staan van de compressie slag. Nauwkeurigheid is van cruciaal belang hier, dus neem je tijd.

Bevestig nu een stevig stuk draad onder de bovenste bout van het deksel en buig de draad zodat het nauwkeurig afgestemd is met 0 ° op de gradenboog. Draai nu de motor met een 26 mm dop op de moer van de krukas, 122 ° in de draairichting van de motor. Op 122 ° moet de uitlaatklep op cilinder nummer 2 in contact komen met de tuimelaar. Dat is de 0,5 mm vrije speling als de klep gewoon begint te openen.

Als dit klopt dan zijn je kleppen goed getimed volgens de Moto Guzzi specificaties.

 

GRADENBOOG.  

Een gradenboog is nodig om te bepalen waar precies de zuiger is gelegen binnen de 360 ° rotatie. Heb je geen gradenboog hier kun je er één downloaden Gradenboog Gewoon uitprinten, plakken op een stuk karton en uitknippen.

 

ZUIGERSTOP.  

Een zuiger stop is een stukje gereedschap dat voorkomt dat de zuiger helemaal naar het BDP gaat.

Hiervoor kun je bv. een langere bougie gebruiken. Werkwijze: zet de zuiger onder het BDP (alleen voorzichtig voelen met een schroevendraaier), schroef de zuigerstop (aangepaste bougie, in mijn geval) in de bougie gat en draai de krukas langzaam rechtsom tot de zuiger in contact komt met de zuigerstop. Noteer de waarde die wordt aangegeven op het gradenwiel. Vervolgens herhaalt je de procedure door het linksom draaien van de krukas . Noteer ook deze waarde. Het BDP is het midden tussen deze twee waarden.

Opmerking: Let erop dat je direct na afloop van deze controle de zuigerstop verwijderd anders heb je echt een probleem.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TOP

 

Alle informatie die op deze site staat, is voor iedereen vrij te gebuiken, te kopiëren of wat dan ook, zolang hier geen commercieel doel mee nagestreefd wordt.

De informatie op deze site is puur ter lering. Acties die je onderneemt naar aanleiding van de info die je op deze site vindt, zijn geheel voor je eigen verantwoordelijkheid.

www.guzziproject.nl